27. 6. 2023

Ideály projektové výuky

Žáci se rozdělí do tří skupin – lodě Pinta, Niňa, Santa Maria a absolvují cestu terénem – zhruba 6 km – cca 2 hodiny. Celá cesta je sestavená z deseti úryvků ze zápisníku Kryštofa Kolumba a vede v okolí Klůčku. Po cestě odpovídají na otázky, podle nichž získají GPS souřadnice pokladu a směr další cesty. Na konci si opečeme buřty, které najdou v pokladu a zahrajeme si upravené scrabble. Výchozí slovo bude „AMERIKA“.  Dojde k propojení vědomostí ze zeměpisu, dějepisu, českého jazyka a tělocviku. Na projekt je celkový čas 5 hodin.


Realita projektové výuky

Žáků je dvacet, proto je dělíme na 4 skupinky po pěti. Z lodě Santa Maria uděláme lodě dvě – Santa a Maria. Hodinu se učíme pracovat s buzolou a na trasu vyrážejí skupinky, až když bezpečně umí s buzolou pracovat a vědí, kde je první stanoviště. Přesto třetí skupina místo na Klůček vyráží k Penny marketu. Tím je stihne poslední skupina předhonit. Patnáctiminutové rozestupy jsou pryč. Na čtvrtém stanovišti uděláme průběžnou kontrolu.

Učitel: Kam půjdete dál?

Žák: na východ

U: Jak jsi na to přišel?

Ž: tak na jih

U: Jak jsi na to přišel?

Ž: Jak na to přijdu?

U: Je to v každém textu.

Ž: Aha, to nevím

U: Jak si se dostal až na čtvrté stanoviště, když je to na každém? No nic, tak kam půjdete?

Ž: Tam (a ukáže na sever)

U: Kam máte jít?

Ž: (Přečte konečně z textu další směr) Na jihovýchod

U: Tak zaměř jihovýchod. Kam půjdete?

Ž: K vodojemu

U: Je vodojem na jihovýchod?

Ž: Ne

U: (zkusím orientaci podle Slunce, aby měli alespoň představu, jakým směrem mají jít)Kde je východ?

Ž: Ukáže na západ

U: Kde je Slunce?

Ž: Ukáže na jih

U: Najdi Slunce na obloze!

Ž: Tam (ukáže konečně správně)

U: Tak tam bude asi jaká světová strana?

Ž: Východ. Klucíííí, východ je teď tam!!!

U: Jak teď? Ten tam bude i večer! Ten tam bude i zítra! Naměř jihovýchod.

Konečně zaměřeno a skupina odchází k úkolu číslo 5. Ten minou a zhruba po kilometru volají o pomoc. Vracím je zpět a jdu jim naproti. Úkol číslo 5 od včera někdo strhnul, takže ho dvě skupiny minuly. Naštěstí mám připravenou náhradu, takže lze další úkol splnit. Bohužel mi chybí čísla do GPS souřadnice, takže se k pokladu už nikdo nedostane. Alespoň si na nejtěžším přesunu překontroluji všechny skupiny, aby odešly správně.

Během dalších pár minut se vždy dvě a dvě skupiny spojí a pokračují proti pravidlům společně. Ještě několikrát zatelefonují, že nemohou najít stanoviště. Do cíle pak stihnou v čase dojít dohromady jen první dvě spojené skupiny. Druhé dvě stihnout dojít jen k předposlednímu úkolu. Celou cestu však o nich víme, protože jsou slyšet na míle daleko.

Po čtyřech hodinách na trase a hodině věnované určování světových stran ukončujeme hru, abychom se stihli vrátit na oběd. Na straně učitelů je pocit absolutního zmaru, nepochopení a zbytečnosti. Překvapeně však zjišťujeme, že žáci jsou spokojení a že je to bavilo. Pokud jsem si ale myslela, že si do příští hodiny dějepisu budou pamatovat, že Kryštof Kolumbus objevil Ameriku, tak to už bych chtěla opravdu moc. Úryvky v deníku byly prý moc dlouhé, tak je radši ani nečetli L

Za sebe můžu říct, že i po tom všem se už těším na další projekt, na kterém zase strávím týden příprav a volnou neděli J

Nosková Martina


Soubory